Neděle, 16 ledna, 2022

Důmyslná trojnožka je ikonou 20. století

Must read

Stoleček č. 60 od finské společnosti Artek se díky jednoduchosti a funkčnosti stal jedním z najkopírovanejších kusů nábytku vůbec.

Při pohledu na tento nenápadný stoleček by nikomu ani nenapadlo, že se v něm soustředí historie nábytkového designu i to nejlepší, co začátek dvacátého století v odvětví přinesl.

A rozhodně by nikomu nenapadlo, že jde o osmdesátiletého stařečka.

Architektura a design

Navzdory vysokému věku nejde o žádného geriatrika. Stoleček finské společnosti Artek je svěžím příkladem nadčasového designu. Oblíbili si ho domácnosti třicátých let a stejně rádi jej používají i ty dnešní. Důvod je jednoduchý. Tento střízlivý kus nábytku spojuje účel s půvabem v té nejpřirozenější podobě.

Stoleček č. 60 zkonstruoval v roce 1933 finský architekt Alvar Aalto, který se podepsal pod několik významné stavby finského modernismu. V nich úspěšně aplikoval tvůrčí vize funkcionalismu. Výslednou formu budov podřídil co účelu a zbavil se nadbytečných příkras.

„Funkcionalismus“ má v našich končinách (deformovaných socialistickou výstavbou) nepříjemnou pachuť. No ten Aaltův je záležitostí zcela jiných kvalit. Budovy komponoval s příznačnou skandinávskou citlivostí a dával si záležet i na jejich vnitřním vybavení. A tak se začal věnovat i nábytkovému designu.

Umění a technologie

Spolu s manželkou a spolupracovníky založil ve Finsku nábytkářskou dílnu Artek. Její název odvodil od slov umění a technologie (Art + Technology). Tím jasně pojmenoval svůj cíl sjednotit výtvarné kvality užitého umění s technologickými inovacemi masové výroby. Tyto snahy ilustruje právě stoleček č. 60.

Aalto vymyslel důmyslnou konstrukci prostého sezení, aby co nejvíce zjednodušil jeho výrobu. Kulaté sedadlo je vyrobeno z březové překližky. Doplňují ho tři nohy ve tvaru písmene L vytvořeny speciální technologií ohýbání masivního dřeva, kterou vyvinul.

Právě díky detailu ohybu nohou a rozumně vyváženým proporcím se v jednoduché kompozici ukrývá půvab umocněn účelností.

skandinávská racionalita

Stolek je skutečně ikonickým kusem designu 20. století. Přinesl revoluci v nábytkové tvorbě tím, že zaměřil pohled na její základní funkci. Zároveň pamatuje v první řadě na lidi. Právě proto Aalto upřednostnil vlídný materiál dřeva a nikoliv chladnou ocel či sklo. Stoleček slouží na příležitostné sezení, uplatní se i jako postranní stolek a když není „v akci“, dá se naskládat na sebe. Vyrábí se z březového dřeva ve více povrchových provedeních – upravený průsvitnými nebo barevnými laky.

U příležitosti 80. narozenin připravil Artek i limitovanou edici stolečku s různobarevnými nohama či koženým čalouněním.

Jeho neštěstím je, že se stal jedním z najkopírovanejších kusů nábytku vůbec. Svou verzi trojnožky se zaoblenými nohama nabízí kdekdo, originál je však pouze jeden a dosud se vyrábí v původní továrně Artek.

- Advertisement -spot_img

More articles

- Advertisement -spot_img

Latest article