back to top
Středa, 2 dubna, 2025

Ve víně je lež. Levné víno chutná lépe, pokud má zvýšenou cenu

Redakční výběr

První výsledky z reálné ochutnávky.

I to nejlevnější víno ze supermarketu může chutnat velmi dobře, pokud neznáte jeho skutečnou cenu. Stačí, když si myslíte, že stálo hodně peněz.

O tom, jak vás lže mozek při vnímání drahých a levných věcí, vyšlo již mnoho výzkumů.

Nyní první zjišťoval, zda při skutečné ochutnávce lidé vnímají chuť vína jinak, pokud je zavádějí při jeho ceně. Výzkum zveřejnili ve vědeckém časopise Food Quality and Preference.

Výzkum probíhal na 140 účastnících na reálné ochutnávce během veřejné akce na univerzitě v Basileji. Každý dostal šest sklenic s vínem, které měl ochutnat a zhodnotit jejich chuť. Při polovině sklenic lidé neznali cenovku, k dalším třem měli i informace o ceně, která nebyla pravdivá.

Cenovky těchto vín byly upraveny tak, že zobrazovaly buď čtyřikrát vyšší nebo čtyřikrát nižší hodnotu, než je běžná prodejní cena.

Při vínech bez informace o ceně účastníci hodnotili jejich chuť přibližně stejně.

Naopak hodnocení příjemné chutě se zvýšilo u vín, které měly čtyřikrát nadhodnocenou cenu. Nejvíce účastníkům chutnalo levné víno když klamavou cenovkou převyšovalo všechna ostatní.

Cena má na vnímání chutě vína vliv pro systém odměn, který máme nastavený v mozku. Aktivuje se silnější, pokud jjeme zda pijeme něco drahé. Tím může ovlivnit i chuťový zážitek.

„Ve víně sice může být pravda, ale subjektivní zážitek z něj může být založen na lži o ceně,“ píší ve studii vědci pod vedením Christopha Patricka Wernera. Snížená cena drahých vín na vnímání chutě neoplývá.

- Advertisement -euro

Další články autora

- Advertisement -PR články